Wednesday, October 23, 2013

Trip to Japan (day 1) -Osaka 25/3/2012

Akhirnya sampai gak aku ke bumi matahari terbit. it is my dream since school nak pegi travel/study kat sana. tercapai gak. alhamdullillah. so skang ni aku tulislah balik ape yg aku ingat dari travel aku dari 24/3/2012 - 30/3/2012. 6 hari yg cukup memenatkan tapi menyeronokkan

mlm seblum tu lepak ngan enny, liana, daus n nurul kat IOI mall sambil pekena seoul garden. makan sampai lebam, pastu cari kasut utk walking purpose. dpt la beli Columbia shoes. balik trus pack2. lebih kurang kul 1am settle pack. terus tido. bangun pagi kul 7, kuar duit skit. n terus ke rumah naan. suruh naan antar ke OU pasal aku naik skybus kat situ utk ke LCCT.

naik bas kul 10.15am. sampai LCCT dlm kul 11.30am. terus aku antar beg. sambil mkn marybrown (first time aku mkn). mmg x sedap pasal skang ni pun bagi aku KFC pun dah tak sedap. ekekkekeke..

tunggu menonong until 1.30pm masuk flight. terus kena tegur ngan stewardess airasia, pasal ade satu passenger mau duk dekat ngan mak die. so aku pun tukar la duk sebelah tingkap. haram seat mmg kecik. duk 6 jam buat aku mabuk, cepat2 order air ribena nak hilang rasa mual.

sampai kansai airport around 9pm (+1 hour). amik ko beratur panjang kat imigresen jepun. borak2 la ngan mamat indonesia dari surabaya yg pun travel ke jepun tapi cuma 3 hari je. die cover osaka je. hurrmmmm..

settle lebih kurang 10.30pm, straight went to JR counter to get my JR rail pass. bila tanya pasal haruka express train, dah abih kul 10pm. so aku naik la train loncat2 dari kansai ke Tennoji Station. Kansai Airport ni kat area pulau. perjalanan lebih kurang nak dekat sejam gak la.

so sampai Tennoji Station nak dekat kul 12am. dgn sejuk lagi. nasib baik dah bersedia ngan jumper n jacket. masa keluar dari station ni nampak la mat rempit jepun (dorang lepak2..) pastu kena halau ngan polis. aku stay hostel kat area Tennoji ni. ke hulu ke hilir sampai aku tanya org taxi yg ckp jepun ngan aku, aku ckp english. mcm ayam itik bangau dan keluarga burung beborak. ahhahahaha..

sampai le aku cross the road gi Family Mart (ala2 7eleven). tanya kat mane jalan. so dgn guna basic english standard tadika kemas, die cuba sebaik mungkin utk membantu. really appreciate of what they did.

lepas kat area hospital tu, turn right, masuk residential area, part sini aku dah blur. sume sama je aku tgk.. hati dah mula goyang, alamat ade yg tido kat station kete api ni, tapi bad new is aku tak bawak sleeping bag aku. ahhahaha..

dgn tidak semena2, 4 org dtg dari belakang, "are u looking for Peace Showa House"? dgn rela hati aku menjawab, "yes i am".... ahahhahah.

dorang pun ckp dorang stay situ, baru balik "kampai" (yamseng). so dorang pun guide aku. one of them name Kaku from Taiwan (student). die part time keje kat hostel tu.

sampai2 jumpa ngan Chris (new zealand guy) yg juga kerja situ. lepak2 sampai kul 1 lebih. aku pun masuk tido utk berehat.

Japan Tourist Visa


JR Osaka Train Map
Met with other backpackers
JR Rail Pass ~28300 yen price..

Peace Showa House. puas gak mencari
Melayan dorang main korean game card. haram tak tau pun

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...